Friday 21 December 2012

Tips ajar si manja buang air tanpa (pempers) lampin pakai buang




Kebanyakan ibu2 di luar sana pening memikirkan bila masa nya si manja perlu berhenti memakai pempers, setahun, 2 tahun, 3 tahun? atau pun sampai sekolah baru benti pakai?

ni juga adalah dari tips ibu mertua ku.. hehe.. anak pertama ku banyak di bantu beliau dalam mengajar si manja ku buang air di bilik air.. 

seawal umur setahun 8 bulan, si manja ku dah diajar buang air di bilik air, dalam minggu pertama dan kedua, saya tidak memakaikan si manja saya dengan pempers.. setiap 1 jam saya akan bertanya pada anak saya sama ada dia nak buang air atau tidak, dengan bahasa yang mudah si manja faham. 

sejam sekali 
aturkan si manja ke bilik air setiap 1 jam ke 2 jam. sebaiknya selepas si manja minum susu atau makan. untuk permulaan si manja memang susah nak mengerti, kekadang bila kita tanya, dia akan menggeleng, tapi dalam masa yang sama si manja da terkucil dalam seluar, hehe.. paling afdal kita buka kan seluar si manja, suruh si manja duduk dalam bilik air hinggala manja kita ni buang air. kita bantu dengan bahasa yang si manja mudah faham.

Minta Bantuan Pengasuh

jika kita bekerja, boleh minta pengasuh untuk kawal si manja seperti yang kita buat. Juga bole di ajar dalam waktu cuti, sejam sekali kita aturkan si manja, sehari pun kita da ada 24 jam kan..

Waktu malam 

waktu malam juga pun cara nya sama, setengah jam selepas si manja minum susu, bawa si manja ke bilik air. tengah malam juga begitu, saya akan bangun tengah malam 2 pagi sekali, jam 3 atau 4 pagi sekali, dukung si manja ke bilik air, dan cangkungkan dan bantu simanja. 

Menangis

Percaya la, pada pendapat saya, anak selalu menangis malam ketika tidur tu di sebabkan si manja terkucil dlm pempers yang membuatkan si manja tidak selesa, kekadang kita sendiri mamai, bila si manja menangis waktu malam kita beri dia minum susu lagi kan.. biasala dalam proses training 2 minggu tu, si manja akan menangis bila di kejutkan waktu malam, kesian memang kesian, tapi itu hanyalah untuk beberapa hari untuk kita training si manja. selepas itu insyaallah, si manja akan training diri beliau sendiri.

Disiplin 

Disiplin yang kuat juga perlu ada pada ibu untuk mengajar anak di usia sebegini. lepas 3, ke 4 hari, si manja akan menangis masa tidur itu kita perlu ambil berat, selalu nya ada 2 sebab je, nak buang air atau nak menyusu. jadi kita perlu aturkan, bawak si manja ke bilik air, ibu perlu tunggu simanja 10 ke 15 minit. untuk proses si manja membuang air. 

Alhamdulillah kita akan nampak hasilnya selepas 2 minggu. dalam masa praktikal 2 minggu tu biasalah jika simanja akan terkucil di merata2 tempat, just kita cuma mengingatkan dia kalau nak buang air atau nak 'uk 'uk'. masuk dalam bilik air, tunjuk si manja arah bilik air.
Lama kelamaan si manja akan faham. 


Pengalaman saya, anak saya ke empat-empat di aturkan seawal 2 tahun, dalam usia tak sampai 3 tahun, anak-anak saya tidak memakai lampin pakai buang lagi. malah malam pun tidak terbuang air atas katil. dan sangat jarang bangun tengah malam untuk membuang air,atau minta susu alhamdulillah. 
sharing is sharing.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...